Dlaczego potrzebujemy błonnika?

Dieta bogata w błonnik może przyczynić się do obniżenia ryzyka chorób takich jak choroby sercowo-naczyniowe, cukrzyca typu 2 i niektóre rodzaje nowotworów, zwłaszcza jelit. Składnik ten jest także sprzymierzeńcem wszystkich osób, które chcą zadbać o zdrową sylwetkę lub są w trakcie diety. Błonnik może wspierać utrzymanie zdrowej wagi poprzez zwiększenie uczucia sytości i ograniczanie przyswajania kalorii. Jego źródłem są płatki orkiszowe.

Zalecana dzienna dawka błonnika wynosi około 25 gramów dla dorosłych kobiet i 38 gramów dla dorosłych mężczyzn. Warto jednak dostosować tę ilość do swoich indywidualnych potrzeb i stylu życia. Produkty pełnoziarniste, owoce, warzywa, orzechy, nasiona i właśnie płatki orkiszowe to dobre źródła błonnika. Składnik ten powinien być wprowadzany do diety stopniowo, aby uniknąć ewentualnych problemów żołądkowo-jelitowych.

Jakie są zalety płatków orkiszowych?

Orkisz to ziarno, które należy do rodziny zbóż pszenicznych. Zawiera cenne dla organizmu człowieka witaminy i minerały. W wyniku zgniatania ziaren orkiszu powstają płatki orkiszowe, które większości kojarzą się ze spożywaną rano owsianką. Jest to danie szybkie i łatwe w przygotowaniu, a przy tym pożywne i zdrowe. Płatki orkiszowe mogą być jednak składnikiem znacznie większej liczby potraw, a dzięki temu spożywane w różnych porach dniach.

Orkiszowe śniadanie

Podobnie jak płatki owsiane, płatki orkiszowe mogą być używane do przygotowania pysznych śniadań. Najprostszym z nich jest wspomniana owsianka, do której można dodać do smaku owoce, orzechy, miód. Płatki orkiszowe można także łączyć z mieszanką musli lub dodać do zapiekanek, omletów lub placków śniadaniowych, aby wzbogacić smak i wartość odżywczą potrawy.

Zdrowe desery

Płatki można wykorzystać do przygotowania swoich ulubionych deserów. Np. wystarczy zastąpić część mąki w przepisie na ciasto lub muffiny płatkami orkiszowymi, które dodadzą wypiekom nowe nuty smakowe i poprawią konsystencję. Płatki doskonale nadają się do przygotowania domowej granoli lub batoników musli. Płatki należy połączyć z miodem, olejem kokosowym, orzechami i suszonymi owocami, a następnie upiec lub pozostawić do zastygnięcia.

Lunch i kolacja pełna błonnika

Z płatkami orkiszowymi można eksperymentować także podczas przygotowywania obiadu czy kolacji. Płatki orkiszowe często stosuje się jako panierkę do mięs lub składnik do farszu do faszerowanych warzyw, takich jak papryka czy bakłażan. Podobnie sprawdzą się jako składnik zup typu krem. Wystarczy, że płatki będzie się gotować razem z warzywami, a następnie wszystko zostanie zmiksowane na gładką konsystencję. Można też nimi posypać sałatkę, by nadać jej smaku i chrupkości — w tej roli doskonale zastąpią orzechy czy grzanki. Płatki orkiszowe to zdrowy i uniwersalny składnik, dzięki któremu dbamy o nasze zdrowie, ładną sylwetkę, a przy tym odkrywamy zupełnie nowe smaki.

Materiał zewnętrzny

Redakcja agagu.pl